Thursday 24 December 2015

Stereotaip Terhadap Melayu Malas

( Ulasan ini berdasarkan pemahaman daripada artikal Mitos Peribumi Malas oleh Syed Hussien Al-Attas)


Sering kali kita mendengar tentang tanggapan bahawa peribumi malas khususnya terhadap golongan bangsa Melayu. Hal ini sebenarnya sudah menjadi satu tanggapan atau stereotaip yang paling utama bangsa lain malahan ada juga bangsa Melayu juga melihat bahawa kenyataan ini benar. Sejauh mana kebenaran ini?

Tanggapan ini muncul apabila pihak kolonial berupaya mempengaruhi mentaliti masyarakat tentang tanggapan ini. Motifnya mudah, untuk menjatuhkan keyakinan serta menguasai ekonomi Tanah Melayu satu ketika dahulu semasa zaman penjajahan mereka. Masyarakat Melayu adalah masyarakat yang mengutamakan tradisi. Sebab itulah, kita lihat orang Melayu selesa berada di kawasan kampung kerana mereka mahir dalam melakukan pekerjaan tradisional seperti bertani, nelayan dan menternak. Sehingga kini, pekerjaan ini masih di dominasi oleh masyarakat Melayu. Mungkin orang melihat bahawa kedai-kedai di bandar di kuasai oleh bangsa Cina dari dahulu sehingga kini. Walhal hal ini merupakan kesan dasar kerajaan iaitu Dasar Ekonomi Baru di mana menetapkan bahawa bangsa Melayu menjalankan kegiatan ekonomi di kawasan pendalaman atau desa, bangsa India di ladang atau estet, dan bangsa Cina di kawasan Bandar. Kesan ini yang dapat dilihat sehingga sekarang. Bagi menjawab persoalan mitos peribumi malas ini, perlu dahulu dikaji secara mendalam kebudayaan serta kegiatan harian masyarakat Melayu.



Stereotaip ini masih lagi menjadi persoalan terhadap generasi kini. Tapi jika kita teliti kembali, bangsa Melayu kini bukan seperti yang digambarkan oleh Barat dahulu. Sekarang sudah ramai bangsa Melayu terlibat dalam pembangunan ekonomi negara. Melayu sememangnya terikat dnegan kehendak syariat Islam. Hal ini bukan menjadi bebanan atau punca kepada situasi ini, tetapi menajdi keistimewaan kerana Islam menolak sistem Kapitalis malahan terhadap pekrjaan yang tidak boleh dilakukan oleh umat Islam demi memelihari kesucian agama Islam itu sendiri. Industri perniagaan sudah melibatkan bangsa Melayu. Malahan mereka menjadi dominasi terbesar dalam dunia perniagaan sehingga ramai jutawan daripada bangsa Melayu lahir. Industri Kecil dan Sederhana (IKS) juga dikuasai oleh golongan peribumi dan mereka maju sehingga produk mereka bukan sahaja terdapat di Malaysia malahan di luar negara. Jumlah pelajar Melayu juga banyak berbanding dengan bangsa lain. Hal ini cukup membuktikan bahawa tanggapan bahawa golongan Melayu itu malas sama sekali tidak boleh dikira. 

No comments:

Post a Comment