Thursday 24 December 2015

Pepatah Melayu Berkaitan Ekonomi

( ulasan ini berdasarkan artikal Pemikiran Ekonomi Masyarakat Melayu: Tumpuan Terhadap Pepatah Melayu oleh Joni Tamkin Bin Borhan dan Mohd. Yahya Bin Mohd. Hussin dalam buku Emosi Melayu)



Melayu sangat pintar dalam mencipta sesuatu yang mampu memberi dorongan serta panduan kepada generasi akan datang. Penciptaan pepatah Melayu khususnya bukan sahaja berfokus kepada fungsi menasihati atau memerli, tetapi berperanan dalam mencorakkan dan menggambarkan keadaan sosial-budaya masyarakat Melayu. Gaya hidup, politik, pendidikan, gaya hidup, kebudayaan malahan ekonomi juga terdapat dalam pepatah Melayu yang dicipta oleh masyarakat Melayu dahulu.

Islam mengajar umatnya agar berusaha, berdoa kemudian berserah kepada Allah dalam mengaturkan rezeki mereka. Perkara ini sebenarnya dipegang oleh mereka dalam menjalankan kegiatan ekonomi. Elemen nilai, sabar, usaha, berjimat-cermat, kerjasama dan rezeki adalah perkara yang terdapat dalam pepatah Melayu khas dalam mempamerkan pemikiran bangsa Melayu kepada umum.

Kesimpulannya, pepatah Melayu merupakan suara hati dan cara berfikir orang Melayu dalam menyentuh persoalan ekonomi melalui pengajaran, nasihat dan anjuran yang terdapat di dalam pepatah Melayu. Kesemua elemen-elemen yang dinyatakan merupakan gambaran pemikiran ekonomi Melayu selari dengan nilai pemikiran Islam yang bersumberkan daripada Al-Quran dan al-Hadis, amalan sahabat dan pandangan ahli ekonomi Islam semasa. 

1 comment:

  1. Pandangan yang terbaik. Menjadikan sesuatu sbgi dorongan dan inspirasi yg sejajar dlm Islam mampu meningkatkan taraf hidup individu.

    ReplyDelete