Wednesday 23 December 2015

ISU LIBERALISME DI MALAYSIA

(Ulasan ini berdasarkan artikal Pandangan Islam Terhadap Tradisi Dan Kemodenan oleh Khalif Muammar A. Haris)


Masa kini, masyarakat Islam masih melihat turath sebagai salah satu elemen yang tidak penting malahan bukan menjadi keutamaan daripada rujukan pegangan dalam kehidupan khususnya dalam menentukan perihal agama Islam. Turath atau mudah difahami sebagai bentuk kumpulan karya-karya ulama silam yang merakamkan pemahaman dan pentafsiran mereka terhadap al-Quran dan al-Sunah. Penghargaan terhadap turath dalam kalangan masyarakat Islam masih rendah malahan menganggap tradisi ini sebagai salah satu beban sejarah. Hal ini mungkin berlaku disebabkan kehadiran pemikiran modenis Barat malahan aliran pemikiran literalis/konservatif seperti pemikiran liberalisme.

Apa itu liberalisme? Apakah isu-isu yang berkaitan dengan aliran ini di Malaysia?
Liberal merupakan sesuatu yang bebas dan terbuka. Secara mudah untuk memahami konsep ini, aliran ini bersifat condong kepada kebebasan dan pemerintahan yang demokratik (misalnya menentang hak-hak keistimewaan kaum bangsawan). Manakala aliran Islam Liberal merujuk kepada aliran yang memiliki ciri keterbukaan dan kebebasan yang lebih daripada apa yang ada dalam syariat Islam yang asli lagi tulen. Dalam konteks kini aliran ini merupakan serangan pemikiran dan kebudayaan di mana bentuk-bentuk serangan yang secara tidak langsung dilakukan bagi meruntuhkan pegangan agama masyarakat Islam masyarakat Islam yang boleh memberi kesan kepada keruntuhan Islam.  Malahan aliran ini bukan sahaja wujud dalam agama Islam, malahan dalam agama Yahudi dan Kristian. Dalam maklumat ini, perlulah diteliti berdasarkan sumber dan contoh yang muktabar.




Dalam menghadapi dunia kemodenan, ada kalangan agama yang cuba menafsirkan nas-nas agama masing-masing agar kelihatan serasi dengan perubahan zaman dan ideologi mereka sehingga terdapat sebahagian tafsiran mereka telah meruntuhkan maksud sebenar yang terkandung dalamnya. Pemisahan mutlak dilakukan antara ilmu Tuhan dan ilmu manusia, sebagaimana pemisahan dilakukan terhadap wahyu dan akal, agama dan sains, Tuhan dan manusia. Walhal pemisahan dan dikotomi seperti ini amat asing dalam tradisi Islam. Hal ini kerana wahyu menjadi penghubung antara Tuhan dan manusia. Manusia mencapai tahap kepastian dalam memperkatakan tentang halal dan haram, makhruh dan mubah.

Antara ciri-ciri fahaman liberal:
  1. Penafsiran al-Quran berlandaskan akal semata-mata (logik akalP
  2.  Mempertikaikan kesahihan al-Quran
  3.   Mendakwa al-Quran bukan wahyu Allah tetapi ciptaan Nabi Muhammad
  4. Menolak Hadis
  5. Menekankan hak-hak peribadi dan kesamarataan

FAHAMAN-FAHAMAN DIDAPATI MENYELEWENG 

ASPEK AKIDAH

  1.                 Berpegang kepada konsep Pluralisme: setiap agama mempunyai konsep, persepsi dan respon tersendiri terhadap Realiti Yang Agung. Di mana semua agama adalah sama tarafnya.
  2.          Akal manusia adalah wahyu: wahyu adalah akal manusia yang menghidupkan teks al-quean berdasarkan tujuan dalam konteks suasana zaman
  3.            Meragui ketulinan Al-Quran: al-Quran diresapi oleh budaya Arab dan sekarang tidak releven kerana yang tinggal adalah pesanan budaya Arab.


      ASPEK SYARIAH

  1.      Mempersoalkan Methodologi Pentafsiran Al-Quran dan Al-Hadis: mempertikaikan cara pentafsiran al-Quran yang diguna pakai kini. menggunakan pemikiran takwilan sendiri terhadap beberapa ajaran al-Quran yang jauh berbeza dengan pegangan Ahli Sunah Wal-Jemaah.
  2. Menggesa tafsiran baru konsep ibadat: ‘membuka dan membebaskan” tafsiran Al-Quran sebagai alasan untuk memajukan umat Islam malah menempuh proses dekonstraksi bagi membolehkan tafsiran-tafsiran baru dibuat.
  3. Mempertikai kriteria dan akhalk kenabian: mengkritik sifat Nubuwwa
  4. Sikap-sikap terhadap ilmu Islam: buatan manusia bukan daripada ilham dari Tuhan
  5. Sikap terhadap hukum: mengambil tujuan hukum bukan bentuk hukum.





HUKUM-HUKUM ATAU ISU YANG DIPERTIKAI FAHAMAN LIBERAL

       I.            Hukum menutup aurat dikatakan bahawa menutup aurat bukan aurat yang kita fahami tetapi menutup minda daripada unsur-unsur yang merosakkan umpamanya. Hal ini dapat dilihat bagaimana golongan ini Cuma menyesuaikan agama dengan kehidupan moden sehingga mereka tidak mengambil kira mana kewajipan serta keperluan. Kes murtad Lina Joy di mana ada golongan beragama Islam kononnya menyokong tindakan Lina Joy yang memohon dibuang agama dalam kad pengenalan. Hal ini dapat dilihat bagaimana golongan ini berpendirian bahawa agama itu hal individu seterusnya akan menimbulkan pelbagai salah faham terhadap masyarakat Islam lain. Sister In Islam (SIS) mengatakan isu Kartika Sari Dewi yang meminum arak. Mereka menggunakan hujah bahawa ‘Kartika Sari Dewi mengamalkan, mempraktiskan hak individu dia untuk minum arak. TIDAK SALAH kerana tidak mengganggu orang lain.
 IV.            Isu pelaksanaan Hudud di mana ada golongan ini yang menolak hudud. Isu hudud ini isu kebolehupayaan kita untuk melaksanakannya, dan kita sebagai umat Islam tidak perlu timbul terima atau tidak terima. Hal ini berlaku kerana golongan ini bimbang pelaksanaan Hudud akan mengganggu hal asasi individu berkaitan.
    V.            Agenda Seksualiti Merdeka yang kononnya mahu menyokong dan memberi pendedahan kepada masyarakat serta pihak berkuasa agar mengiktiraf golongan lesbian, biseksual, homoseksual dan transgender.



Kesimpulannya, cabaran umat Islam dulu dan kini serta akan datang sentiasa menjadi polimik yang berterusan. (Al-Baqarah ayat 120). Tidak dinafikan bahawa umat Islam sedang bertungkus-lumus untuk mencapai kemajuan material dan dalam pada masa yang sama berusaha untuk menjadikan umat Islam yang berkualiti dari aspek akidah dan keimanan. Namun cabaran yang cuba menggugat dengan menggunakan acuan yang diprojekkan kepada Islam adalah cabaran yang paling bahaya dan gentir sekali.



4 comments:

  1. Harap penulis dpt memberi ulasan mengenai isu kumpulan g25.mengapa mereka terlalu liberal dlm mentafsir sesuatu hukum.

    ReplyDelete
  2. Jadi apa tindakan pihak berkuasa dlm menangani kumpulan/individu yg berfahaman liberal ini agar tidak mempengaruhi org ramai? Sbgi cth isu Rayani air, terdapat individu berpengaruh yg telah memberikan komen secara terbuka mengenai polisi penerbangan Rayani air yg mana komen tersebut secara tidak langsung mampu menarik perhatian individu yg kurang pendidikan menerima keterbukaan pendapat yg tidak sepatutnya.

    ReplyDelete