Wednesday 23 December 2015

Novel Popular Melayu kini sebagai Cerminan Nilai Budaya Melayu Kini

(Ulasan ini berdasarkan artikel Novel-novek Melayu Mutakhir:Analisis Cerminan Nilai Budaya Bangsa oleh Ramli Isin)


Perkembangan industri penulisan kreatif di Malaysia bukan sahaja terarah dalam penulisan kreatif novel dan cerpen sahaja. Namun, masyarakat kini masih menjadikan novel dan cerpen sebagai bahan pilihan dalam mengisi masa lapang selain minat terhadap pembacaan genre ini. Kelahiran ramai penulis muda malahan hasil penulisan kreatif ini telah mewarnai perkembangan penulisan genre ini kini. Jika dahulu sukar untuk kita memperoleh novel kanak-kanak, namun kini genre ini begitu serius dalam perkembangannya. Begitu juga dalam penulisan novel popular yang jika kita lihat begitu banyak nama-nama baru yang muncul menghasilkan novel-novel popular ini. Hal ini mungkin dilihat kepada khalayak yang menjadi genre ini sebagai penggemar tegar sehingga begitu banyak novel dihasilkan. Namun sejauh mana novel-novel popular kini mampu mempengaruhi minda masyarakat Melayu dalam mengenali jati diri mereka? Sejauh mana novel-novel popular ini memberi nilai didaktik kepada khalayak? Dan persoalan terakhir sejauh mana novel-novel popular ini mampu menjadi cerminan masyarakat sebagai rujukan.



Tidak disangkal lagi, penulisan kreatif kini mementingkan nilai komersial. Hal ini kerana kehendak semasa di mana menulis genre ini merupakan salah satu punca pendapatan kepada pengkarya. Oleh hal demikian, penulis akan cuba mencipta kelainan untuk menarik minat khalayak untuk memiliki novel yang ditulis. Penyerapan unsur dan nilai budaya moden merupakan kesan daripada kepesatan pembangunan infrastruktur yang membawa kesan fizikal dan rohaniah yang dijalankan oleh pemerintah dan swasta.  Pemilihan jalan cerita yang bersesuaian dengan sasaran khalayak perlu diambil perhatian oleh penulis. Cerita cinta terhalang, cinta golongan atasan dengan orang miskin, dan  cinta tiga segi menjadi keutamaan kepada masyarakat Melayu. Walaupun kita lihat setiap jalan cerita antara novel-novel ini hampir sama, namun masih menjadi pilihan para remaja. Melihat kepada tajuk novel sahaja cukup mempamirkan satu tanggapan kepada khalayak untuk membaca. Ianya seperti daya tarikan. Namun wajarkan tajuk-tajuk sebegini dijadikan sebagai tajuk utama novel.Contoh yang mudah adalah novel  Love You Mr. Arrogant, Suamiku Encik Sotong, Suamiku Encik Perfect, Rindu Awak 200%, The Wedding Breaker, dll cukup memperlihatkan bagaimana motif percintaan dan darjat menjadi keutamaan penulis dalam mempengaruhi pasaran genre kreatif ini.






Perkahwinan paksa atau tidak rela juga menjadi motif wajib dalam pengisian cerita novel popular. Begitu juga cinta terhalang oleh orang tua sehingga menimbulkan penentangan watak terhadap ibu bapa. Di mana cinta antara lelaki dan wanita lebih hebat daripada cinta terhadap ibu bapa. Begitu juga dengan perekaan watak wanita yang jahil terhadap agama akhirnya akan menuju kepada pilihan yang benar. Kewujudan watak wanita jahat yang berfungsi sebagai watak penghalang dalam sesebuah perhubungan sebenarnya telah menjatuhkan martabah dan keistimewaan wanita dalam masyarakat sedangkan yang menulis novel tersebut adalah wanita. Hujan ini bukan untuk melindungi cela dalam watak-watak wanita jahat yang sememangnya terdapat dalam realiti masyarakat tetapi tanggapan masyarakat terhadap wanita akan terus terpesong dengan tanggapan yang cuba diterapkan. Jurang pangkat antara golongan orang kaya dan miskin juga menjadi satu motif dalam karya popular kini. hal ini realitinya masih dominan dalam kalangan masyarakat Melayu kini. Hal demikian tidak hairanlah jika ia menjadi salah satu motif dalam mempamerkan kehidupan masyarakat kini.  

Rumusannya dapat dilihat bahawa penulisan kreatif seperti novel dan cerpen Melayu kini sudah seiringan dengan kehendak semasa di mana nilai menjadi salah satu punca pendapatan. Walaupun ia bukan sepenuhnya mempamerkan corak kehidupan serta kebudayaan masyarakat kini keseluruhannya, tetapi masih mempamerkan sebahagian pantulan kehidupan masyarakat moden kini. Walaupun perkembangan ini baik dalam industri penulisan kreatif Malaysia kini, namun penulis perlulah peka dengan tanggungjawab sebagai penulis di mana memberi ilmu yang baik kepada pembaca agar konsep ilmu yang bermanfaat itu diterapkan. Isi sesebuah novel itu perlulah menjadi cerminan nilai budaya bangsanya di mana menjadi cerminan sebuah dunia masyarakat yang serba mungkin dan makna ganda semata-mata yang terlepas sama sekali dari lingkungan pengarangnya atau teks luaran. 

3 comments:

  1. maklumat yg sgt membantu dan sy rasa penulis kini perlu kenal jati diri melayu

    ReplyDelete
  2. Huraian yg menarik oleh penulis

    ReplyDelete
  3. Corak penceritaan penulis filem/drama perlu lebih realistik terhadap kehidupan sekarang supaya dpt mempengaruhi penonton dgn nilai yg positif.

    ReplyDelete