Wednesday 9 December 2015

Isu-Isu Melayu Dan Kemelayuan Kontemporari

(rumusan ini berdasarkan artikal yang terdapat dalam buku Emosi Melayu.)
Ramai sejarahwan Malaysia berpendapat bangsa Melayu hanya sebagai sebahagian daripada “pemain” dalam satu pasukan bola sepak yang terpaksa sama-sama mengejar bola dan menjaringkan gol [1]. Hal ini sama erti bahawa dalam mengerakkan kemajuan Malaysia, bangsa Melayu merupakan sebahagian daripadanya, walhal bangsa lain lebih dominan dalam menjadikan Malaysia sebagai sebuah negara yang maju. Hal ini sama sekali perlu disangkal oleh masyarakat Malaysia, tetapi bangsa Melayu itu sendiri perlulah sedar dan berfikir secara kritis dalam menyelesaikan sesuatu masalah serta turun memajukan negara.
Sikap bangsa Melayu yang merasakan kedudukan mereka sudah selesa sebenarnya memudaratkan bangsa ini sendiri. Kepentingan bangsa Melayu jika dilihat kini sememangnya memberi pelbagai kemudahan. Perkara 153 Perlembagaan Malaysia telah menggariskan kepentingan serta hak istimewa bangsa Melayu dalam pelbagai aspek termasuk tanah, pendidikan serta tempat dalam penjawab awam. Oleh hal demikian, bangsa Melayu kini sudah berasa selesa dan mengambil mudah perihal perancangan masa hadapan bangsa Melayu. Sepatutnya bangsa Melayu perlu berwaspada demi masa depan generasi akan datang kerana tidak mustahil hak keistimewaan yang sedia ada akan diubah sedikit demi sedikit.

Isu-isu semasa kini sering kali menjadi sesuatu yang perlu diambil perhatian oleh semua masyarakat Melayu. Masalah berkaitan politik, sosial dan ekonomi menjadi sesuatu yang semakin hari semakin meruncing dan jika dibiarkan akan memudaratkan perjalanan empayar bangsa Melayu akan datang. Dalam perspektif kini mentaliti kritis perlu dalam kehidupan seharian semua masyarakat, khususnya bangsa Melayu. Mentaliti kritis perlu diterapkan dan diguna pakai dalam konteks kehidupan dan dalam pelbagai kondisi serta situasi. Hal ini kerana proses kehidupan amat rencam dan kompleks.
[1] Hal ini telah dipetik daripada artikel Mentaliti Kritis dalam Kalangan Masyarakat Melayu: Suatu Pengamatan Terhadap Pelbagai Persoalan Hidup Masyarakat Melayu Masa Kini halaman 235.


Jadi apa perlu kita lakukan?



No comments:

Post a Comment